Een meisje lijdt erg onder de tirannie van haar vader, bij wie ze de weekenden doorbrengt sinds de scheiding van haar ouders.
Grote acht
Vrouwkje Tuinman
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2005
143 p.
90-388-7436-7

L.'s ouders zijn gescheiden toen ze nog erg jong was. Na de scheiding woont het meisje bij haar moeder, maar brengt ze de weekends bij haar vader door. Prettig zijn die weekends zeker niet: L.'s vader is een bejaarde, tirannieke man, die totaal geen besef heeft van wat er in een kind omgaat. Hij verkoopt de pony waaraan ze erg gehecht is, kleineert haar, zadelt haar op met schuldgevoelens en gebruikt zijn machtspositie om seksueel geladen handelingen met haar te plegen. "Als ik bij mijn vader ben geweest, ruik ik bedorven" zegt L., maar toch licht ze haar moeder niet in; een soort plichtsbesef verhindert dat.

Nu, op ongeveer 25-jarige leeftijd, probeert L. haar ervaringen te reconstrueren. Ze doet dat aan de hand van een aantal niet-chronologisch geordende fragmenten, die wat op uittreksels uit een dagboek lijken. Boven ieder 'fragment' wordt vermeld hoe oud de ik-figuur op dat ogenblik was. Zij hanteert consequent de tegenwoordige tijd; in een aantal veel kortere sfeerstukjes …Lees verder
In haar romandebuut laat de dichteres (1974) in fragmentarisch en niet-chronologisch proza de lezer meevoelen met een meisje dat lijdt onder de tirannie van haar vader, bij wie ze de weekenden doorbrengt sinds de scheiding van haar ouders. De hoofdstukken hebben titels als ‘twaalf’ en ‘negen’, die verwijzen naar de leeftijd van de hoofdpersoon. De schrijfster weet treffend te schrijven over de gevoelens van het meisje, bijvoorbeeld als ze elf is en haar pony verkocht wordt, als ze zestien is en zich geen houding weet te geven op de begrafenis van haar vader of als ze beschimmeld voedsel moet eten omdat dat goed is voor de weerstand. Ze vindt haar vader een vieze, oude man die bovendien niet van haar af kan blijven. Ze schaamt zich ook voor hem, maar tegelijkertijd worstelt ze met een loyaliteitsconflict en blijft ze hem bijvoorbeeld bezoeken in het verzorgingstehuis waar hij terechtkomt. De auteur maakt goed invoelbaar hoe dit conflict werkt. Haar taal is poëtisch en sommige pagina’s …Lees verder

Over Vrouwkje Tuinman

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Goesseln

Vrouwkje Tuinman ('s-Hertogenbosch, 14 september 1974) is een Nederlandse dichteres, romanschrijfster, journaliste en columniste. Zij bracht tot dusver zes dichtbundels en vier romans uit.

Vrouwkje Tuinman debuteerde in september 2004 bij uitgeverij Nijgh & Van Ditmar met de dichtbundel Vitrine. Op 1 september 2005 verscheen haar eerste roman Grote acht. In januari 2007 verscheen haar tweede bundel, Receptie.

Vrouwkje ontving in februari 2004 de Hollands Maandblad Poëziebeurs 2003/2004 en werd genomineerd voor de Libra Prijs. Ze ontving in 2005 het C.C.S. Crone-stipendium en werd genomineerd voor de Debutantenprijs 2006 en de Selexyz Debuutprijs. In 2010 ontving zij de Halewijnprijs voor haar hele oeuvre. Haar dichtbundel Lijfrente werd bekroond met De Grote Poëzieprijs 2020 (voorheen VSB Poëzieprijs).

Tuinman studeerde algemene letteren en muziekwetenschap. Sinds 1997 is ze werkzaam als freelance journalist en recensent…Lees verder op Wikipedia