Stefan Boonen
Illustrator
Caroline Heens
Amsterdam: Mozaïek, 2003 | Andere uitgaves
[29] p. : ill.
9789068229400

Als ouders en kinderen samen met een prentenboek op de bank zitten, ontstaan vaak informele gesprekjes over alle dingen van het leven. En vooral over die zaken die kinderen bezighouden en interesseren, of waarover ze zich zorgen maken. Dat is het uitgangspunt van de 'Bij.de.hand'-reeks. Elk deel gaat over een medisch probleem. Sommige thema's zijn dicht bij huis, zoals luizen of tanden poetsen. Een ander onderwerp zoals 'narcose' komt gelukkig niet in elk kinderleven voor. Rond elk van deze onderwerpen werd een spannend, op zichzelf staand verhaal geschreven. Jaap, de krokodil is een fantasievertelling over een meisje dat van een krokodil droomt en hem later meeneemt naar haar vader, die tandarts is. Lucas en de slaapdokter geeft dan weer een vrij realistisch verloop van een ziekenhuisopname met algemene verdoving, van een jong kind met speciale aandacht voor de gevoelens die daarbij de kop opsteken. Ik vind de knusse tekeningen van Brigitte Vangehuchten in Lucas en d…Lees verder
Emma droomt over een draak, die in werkelijkheid voor haar raam staat als ze wakker wordt. Hij heeft kiespijn en daarom neemt Emma hem mee naar haar vader die tandarts is. Hij vult het gat en Emma geeft hem een lesje tandverzorging. Tot slot wordt nog een aantal feiten op een rij gezet over het belang van tandverzorging (4 p.). Het boek is een uitgave in samenwerking met de Noordoost-Brabantse Tandartsenvereniging. Het is een goed initiatief dat op een aantrekkelijke manier kinderen informatie geeft over tandverzorging. De kleurrijke paginagrote illustraties in gecombineerde techniek zijn leuk met grappige details. De tekst is eenvoudig en in goede harmonie met de illustraties. Om zaken te benadrukken is de tekst in een groter lettertype gedrukt. Een goed initiatief dat navolging verdient en dat zeker in een behoefte voorziet. Verzorgde, aantrekkelijke uitgave voor kinderen vanaf ca. 4 jaar.

Over Stefan Boonen

CC BY 3.0 - Foto van/door Stefan Boonen

Stefan Boonen (Hamont, 28 oktober 1966) is een Vlaamse kinderboekenschrijver.

Boonen volgde een opleiding schrijnwerkerij en daarna bijzondere jeugdzorg. Nadat hij zijn burgerdienst had vervuld, trok hij naar Leuven, waar hij ging werken als opvoeder in de bijzondere jeugdzorg. Sinds 1999 is hij fulltime schrijver.

In 2000 verscheen zijn eerste boek, het voorleesboek Hoor je me!. Sindsdien heeft hij tientallen titels op zijn naam geschreven, voor kinderen tussen 3 en 15 jaar. Hij schrijft zowel prentenboeken, voorleesboeken als leesboeken. Ook de genres waarin hij schrijft zijn uiteenlopend. Hij schrijft zowel spannende/avontuurlijke/grappige boeken als verhalen over ernstige thema's. Meerdere boeken werden vertaald, enkele bewerkt voor theater of televisie.

Naast kinderboeken werkt Boonen mee aan theaterprojecten en was hij de bezieler van het literaire tijdschrift Zulma.

Stefan Boon…Lees verder op Wikipedia