Een kwestie van smaak : besprekingen van jeugdboeken

Een kwestie van smaak : besprekingen van jeugdboeken / Ruud Kraaijeveld
Ruud A.J. Kraaijeveld
Arnhem: Ellessy, 2000
214 p.
90-70282-77-1

Dit boek is een aanrader voor recensenten, bibliothecarissen en leraren (in opleiding). Ruud Kraaijeveld publiceert jaarlijks een selectie uit interessante jeugdboeken van het voorbije jaar. Voor Een kwestie van smaak selecteerde hij ruim 50 recensies uit de honderden die eerder verschenen in 'Levende Talen', 'Jeugdboekengids' en 'Jeugdliteratuur in de basisvorming'. Je vindt hier literaire jeugdboeken als Het is de liefde die we niet begrijpen van Bart Moeyaert en De dagen van de bluegrassliefde van Edward van de Vendel naast toegankelijke werken als Pijnstillers van Carry Slee of Voorbij de regenboog van Paul Kustermans. Leidraad bij die selectie is het feit of het boek regelmatig, eventueel klassikaal, gelezen wordt, en op leeslijsten voorkomt. Zowel Nederlandse als Vlaamse auteurs komen aan bod.

Het is een plezier om de besprekingen van Kraaijeveld te lezen Zijn recensies zijn helder, toegankelijk voor leerling en leraar, en gestruct…Lees verder
Auteur, docent Nederlands, is specialist op jeugdliteratuurgebied. Hij heeft veel publicaties op zijn naam staan, schreef honderden recensies en is betrokken bij talloze projecten. Dit boek bevat 50 jeugdboekbesprekingen, eerder gepubliceerd in drie tijdschriften, maar voor deze bundel grondig herzien. Criterium voor opname was dat de boeken nog steeds regelmatig gelezen en besproken worden; het betreft literaire alswel populaire jeugdboeken. Naast informatie over de stijl van de auteur wordt het jeugdboek in al zijn facetten besproken. De recensies zijn helder, boeiend geschreven, analyserend maar met een persoonlijke touch en prikkelen het boek zelf te gaan lezen. Aan het eind staan steeds een overzichtslijstje met boeken van de betreffende auteur en verwijzingen naar achtergrondinformatie. Bedoeld voor degenen die professioneel met jeugliteratuur bezig zijn, als naslagwerk in de klas en voor bewuste ouders als keuzehulp.