Die Erweiterung : Roman
Robert Menasse
Duits
Berlin: Suhrkamp, 2022
652 p.
9783518430804 (hardback)

In 2017 schreef Menasse met ‘Die Haupstadt’*, bekroond met de Deutscher Buchpreis, een als krimi verpakte EU-roman. In zijn tweede EU-roman gaat het om de uitbreiding. Albanië wil wel, maar ‘Brussel’ houdt de deur dicht. Politieke machinaties, een liefdesgeschiedenis, en een bloedbroederschap die in diepe haat eindigt. Dit alles geserveerd op een bedje van satire en tragedie in een historisch uitstekend gerechercheerde figurenrijke roman, waarin de schrijver graag met feit en fictie speelt. Vlot en met vaart geschreven doen alle figuren je soms duizelen, maar Menasse weet alle kikkers in de kruiwagen te houden. De meermaals onderscheiden Oostenrijkse schrijver (1954) mikt met deze roman op de ontwikkelde lezer die een gelaagd, ideeënrijk en goed verteld verhaal evenveel op waarde schat als de voornamelijk Albanese geschiedenis waarop het is gebouwd.

Over Robert Menasse

Robert Menasse (Wenen, 21 juni 1954) is een Oostenrijkse schrijver. Zijn werk omvat grotendeels fictie (romans en korte verhalen). Daarnaast schrijft hij essays, onder meer over culturele en politieke onderwerpen. Menasses werk verschijnt in het Duits. Veel daarvan is vertaald, onder meer in het Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Pools, Spaans en Russisch.

Menasse studeerde in Wenen, Salzburg en Messina germanistiek, filosofie en politieke wetenschappen. In 1973 verscheen zijn eerste korte verhaal Nägelbeißen ("Nagelbijten") in het tijdschrift Neue Wege. Menasse promoveerde in 1980 tot doctor (Dr. phil.) met een proefschrift onder de titel Der Typus des Außenseiters im Literaturbetrieb. Am Beispiel Hermann Schürrer. Het buitenstaandersperspectief dat in zijn dissertatie centraal staat, komt in zijn werken vaak voor. Dat is onder meer het geval in zijn Oostenrijks-Braziliaanse trilogie die in de jaren neg…Lees verder op Wikipedia