Frans
Éphéméride
[Bleiswijk]: Uitgeverij Vleugels, copyright 2018
78 p.
9789078627616 (paperback)

Bedwelmende teksten van Patrick Modiano

Een bijzonder kleinood, en een Nederlandse primeur is Blue Aloha, vier korte teksten van Patrick Modiano, waaronder zijn debuut uit 1966, Je suis un jeune homme seul. Modiano-kenner Dirk Leyman neemt een kwart van dit boekje voor zijn rekening, met een karakterisering van het labyrintische oeuvre van de Nobelprijswinnaar van 2014 en een nawoord. En het begint met een biografische schets door zijn echtgenote Dominique Zehrfuss. Zij typeert de schrijver als een 'metafysische detective' en zijn oeuvre als 'een haast geluidloos gedicht'. Het is een prachtige inleiding op deze kleine staalkaart van Modiano's werk, waarin ook nieuwe kanten van de schrijver zijn te ontdekken.

In 'Ik ben een eenzame jongeman...' immers is nog niets terug te vinden van het omfloerste halfduister waarin Modiano's hoofdpersonen zich normaal gesproken begeven. Het is een satirische novelle over Modiano's eigen generatie, die van de babyboomers, die zich in slaap laten sussen door zoetsappige muziek, ongebreideld consumentisme en de massamedia. De eenzame, opstandige ik-verteller zit, met zijn generatiegenoten, in luxe concentratiekampen die zijn afgerasterd door roze plastic prikkeldraad en worden bestierd door dr. Leary, die erop uit is om de jongeren murw te maken en, uiteindelijk, uit te roeien.

De andere teksten zijn bekender terrein, maar niet minder bedwelmend. Het etherische 'De tijd', waarin de hoofdpersoon besluit een vroegere kennis op te zoeken, ademt die modianesque sfeer van een vervlogen tijdperk. De man in kwestie, Guy Scheffer, is een ongrijpbare, 'katachtige' figuur die niet ouder lijkt te worden en de gave van de kunst van het verdwijnen lijkt te bez…Lees verder

Over Patrick Modiano

Jean Patrick Modiano (Boulogne-Billancourt, 30 juli 1945) is een Franse schrijver en de winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur 2014. Eerder werd Modiano reeds gelauwerd met onder meer de Grand Prix du Roman van de Académie française (1972) en de prestigieuze Prix Goncourt (1978).

Modiano is de zoon van Louisa Colpijn, een Belgische actrice, en Albert Modiano, een uit het Egyptische Alexandrië afkomstige Joods-Italiaanse man, die elkaar in 1942 in bezet Parijs ontmoetten. Modiano had een vrij eenzame jeugd: zijn ouders waren veel afwezig, zijn broertje stierf op jonge leeftijd en hij zat jaren op strenge katholieke kostscholen. Hij bracht een groot deel van zijn tijd door met het lezen van boeken van schrijvers zoals Louis-Ferdinand Céline, Gustave Flaubert en Marcel Proust (met die laatste wordt hij vaak vergeleken). Op een van zijn scholen kreeg hij les van Raymond Queneau, die hem onder zijn hoede nam en later introduceerde in de literaire wereld door hem mee …Lees verder op Wikipedia