Onderworpen : roman

Toegankelijke formaten:

Handleiding bij het lezen van Michel Houellebecq

Michel Houellebecqs roman Soumission is in het Nederlands vertaald.Marijke Arijs wijst de lezers de weg in het controversiële boek waarin de Moslimbroeders in 2022 in Frankrijk de macht overnemen.

'Leg je vinger op de wond

en druk goed hard'

Om Houellebecq met vrucht te lezen, moet je zijn program kennen: 'Elke samenleving heeft haar zwakke punten, haar wonden. Leg je vinger op de wond en druk goed hard.' De zwakke punten worden systematisch uitvergroot en uit die overdrijving worden verregaande conclusies getrokken, waarbij de auteur handig inspeelt op collectieve angsten. Van Schopenhauer heeft hij geleerd dat een schrijver in de eerste plaats iets te zeggen moet hebben, of om met de held van Onderworpen te spreken: 'Een schrijver is in de eerste plaats een mens die aanwezig is in zijn boeken, en of hij heel goed of heel slecht schrijft doet er uiteindelijk weinig toe'. Nooit geef je je 'zo volledig bloot als tegenover een lege pagina, voor een lezer die je niet kent.' Het is de vraag of dat laatste ook opgaat voor Houellebecq zelf, die ironie tot een hogere kunst heeft verheven. Zijn werk is een ideologisch mijnenveld. Dat schrijft zijn vertaler, Martin de Haa…Lees verder

In 2022 heeft de Moslimbroederschap in Frankrijk de verkiezingen gewonnen en krijgt Frankrijk een islamitische president, Ben Abbas. De samenleving verandert snel en geruisloos, de islam wordt de staatsgodsdienst, het onderwijs op islamitische leest geschoeid, polygamie doet zijn intrede en vrouwen worden uit werk en studie weer het huis in gemanoeuvreerd waardoor de werkloosheid afneemt. Hoofdpersoon is François, hoogleraar aan de Sorbonne, specialist in het werk van de auteur Joris-Karl Huysmans (1848-1907). Hij is een eenzame, gedesillusioneerde intellectueel van middelbare leeftijd met vluchtige seksuele contacten - vooral met studentes - die met Huysman als ijkpunt de islamisering van de Franse samenleving afstandelijk en passief gadeslaat. Als hij als ongelovige niet meer welkom is op de inmiddels islamitische Sorbonne zoekt hij via bekering tot de islam een uitweg voor zowel zijn universitaire status als zijn relatie met vrouwen. Een controversiële, satirische toekomstroman, wa…Lees verder

Over Michel Houellebecq

CC BY 3.0 - Foto van/door Mariusz Kubik

Michel Houellebecq ([miʃɛl wɛlˈbɛk]?), pseudoniem van Michel Thomas, (Réunion, 26 februari 1956) is een Frans romancier, dichter, toneelschrijver en filmregisseur.

Zijn vader, een berggids, en moeder, een anesthesiste, interesseerden zich weinig voor de kleine Michel en op zesjarige leeftijd werd hij aan zijn grootmoeder toevertrouwd, die in 1978 overleed. De naam van zijn grootmoeder nam hij later aan als pseudoniem.

In 1980 behaalde hij het diploma van landbouwingenieur en ook trouwde hij in dat jaar. Zijn zoon Etienne werd in 1981 geboren. Er volgde echter een echtscheiding, waarna hij vanwege een depressie meermaals behandeld moest worden in psychiatrische instellingen.

Op twintigjarige leeftijd ontlook zijn literaire interesse en in 1985 kwam de ontmoeting met Michel Bulteau, die hem de mogelijkheid gaf zijn eerste boek te publiceren: een biografie van Howard P. Lovecra…Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek