El Paraíso en la otra esquina
Mario Vargas Llosa
Spaans
Madrid: Alfaguara, 2003
485 p.
84-204-6557-7

Deze nieuwe, lijvige roman van de grote Peruaanse schrijver vertelt twee levensverhalen: dat van Flora Tristán (1803-1844) en Paul Gauguin (1848-1903), de kleinzoon van Tristán. Tristán stelde haar leven helemaal in dienst van de arbeiderszaak. Zij was ervan overtuigd dat haar radicale ideeën - die vooruitliepen op die van Karl Marx - de weg waren naar een politieke heilstaat. Ook in het leven van Gauguin stond de zoektocht naar een ideale wereld centraal. De schilder zocht de verlossing evenwel niet in de gemeenschap maar in het individu. Hij keerde de beschaafde wereld de rug toe en zocht zijn heil in de 'natuurlijke' wereld van de 'primitieve' bewoners van Tahiti. Vargas Llosa laat het ideaal waarin Tristán en Gauguin heilig geloofden contrasteren met de sombere werkelijkheid van hun levensgeschiedenissen. Zijn roman maakt duidelijk dat zijn scepsis ten aanzien van het utopische gedachtegoed minstens zo groot is als zijn fascinatie voor deze twee legendarische negentiende-eeuwse pe…Lees verder

Over Mario Vargas Llosa

CC BY 3.0 - Foto van/door Manuel González Olaechea y Franco

Jorge Mario Pedro Vargas Llosa (Arequipa, 28 maart 1936) is een Peruaans schrijver. Hij wordt beschouwd als een van de leidende denkers en schrijvers van Latijns-Amerika. Hij is de winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur 2010.

Leven en werk

Vargas Llosa werd geboren in het gezin van Ernesto Vargas Maldonado en Dora Llosa Ureta, die op het ogenblik van zijn geboorte reeds van elkaar waren gescheiden. Hij ontmoet zijn vader voor het eerst op 10-jarige leeftijd. Vader Vargas wilde hem liever naar een militaire academie sturen, maar zoonlief kiest voor een opleiding in de literatuur en rechten aan de Universiteit San Marcos van Lima. Tijdens zijn studies ging hij reeds aan de slag als journalist.

Vargas Llosa schrijft maatschappelijk betrokken romans in een vernieuwende stijl. Het leven wordt beschreven als een nooit aflatende strijd om het bestaan. In het werk van de Peruaan spelen vaak gewelddadige figuren een rol, me…Lees verder op Wikipedia