J.J. Voskuil
Amsterdam: Van Oorschot, 1996
773 p.
Aantekening
Wordt voorafgegaan door: Binnen de huid
90-282-0951-4

De auteur van 'Bij nader inzien' (1963) verraste in 1996, na 33 jaar, met het eerste deel van een zevendelige cyclus die de omvangrijkste roman uit de Nederlandse literatuur zou worden. Het is opnieuw een sterk autobiografisch relaas, ditmaal over de menselijke verhoudingen op en rondom een wetenschappelijk instituut, gewijd aan folkloristisch en dialectisch onderzoek, in de jaren 1957-1987 (gemodelleerd naar het P.J. Meertens-instituut, waar Voskuil lange tijd werkzaam was). Dit eerste deel beslaat de periode 1957-1965, waarin 'Meneer Beerta' als directeur het instituut leidde. Het is compositorisch een stuk strakker dan het debuut, schrijnend precies en vol kostelijke droge humor geschreven. Het is ook een kroniek van die tijd, met opnieuw een hoofdrol voor de stad Amsterdam. Reeds bekende personen als echtgenote Nicolien en Frans Veen (Bert Weijde) keren uitgebreid terug. Bevat een personenregister. Kleine druk.

snakken naar kleurloos leven

Dertig jaar kantoorfrustratie verwerkt in zeven delen: 5500 pagina's aan verpletterende saaiheid. Nederland kon er 25 jaar geleden geen genoeg van krijgen. Wat maakte Het Bureau van J.J. Voskuil tot zo'n ongekend succes?

Het was de grootste hype in de Nederlandse literatuur: de run eind vorige eeuw op J.J. Voskuils zevenklapper Het Bureau. Ellenlange rijen bij de boekhandels, leesclubs die zich er en bloc op stortten, discussiefora op internet waar het boek anatomisch werd ontleed, zelfs lezers die aan uitgever Van Oorschot vroegen of ze het manuscript alvast mochten inzien omdat ze vreesden de publicatiedag niet te halen. Zeven delen, in 2000, vier jaar na verschijning van deel 1 al goed voor zestig drukken.

Hype, het uit Amerika overgewaaide woord zelf was nog maar net in omloop om het oudere 'rage' te vervangen, en het lijkt helemaal niet te passen bij deze schrijver, de mediamijdende intellectueel J.J. (Han) Voskuil en vooral niet bij diens boek, 5500 pagina's minutieus, pointeloos proza over het kantoorleven gedurende dertig jaar, kan het minder spannend? Oeverloze variaties op de belevenissen van 'een kleurloze man met een kleurloze levenswandel die op een kleurloos kantoor werkt te mi…Lees verder

Over J.J. Voskuil

J.J. Voskuil kan verwijzen naar:

• Jo Voskuil (1897–1972), Nederlands kunstschilder en illustrator.