Javier Marías
Spaans
3
Madrid: Alfaguara, 2011
401 p.
9788420407135 (paperback)

Dit is de eerste roman die de Spaanse schrijver (1951) schreef na 'Tu rostro mañana', de roman in drie delen die als zijn magnum opus wordt beschouwd. De nieuwe roman verrast, omdat Marías voor het eerst een vrouw als verteller opvoert, María Dolz. Haar vertelstem klinkt echter vertrouwd voor wie de vorige romans kent. Ook María drukt zich uit in lange zinnen die betoveren door hun prachtige cadans en ook María put zich uit in pogingen om een raadselachtige gebeurtenis te doorgronden waarmee ze onverwacht wordt geconfronteerd. Vertrouwd is ook de plot, die even sober als verrassend is. Punt van vertrek is de brute moord die een illegale parkeerregelaar in hartje Madrid pleegt op een succesvolle zakenman. María kent de zakenman en diens vrouw van het dagelijkse ontbijt van alle drie in dezelfde bar. Ze leert de weduwe kennen en krijgt een verhouding met een huisvriend van het echtpaar. Deze blijkt het brein te zijn achter de moord, maar het grote raadsel is of zijn motieven altruïstisc…Lees verder

Over Javier Marías

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Mr. Tickle

Javier Marías Franco (Madrid, 20 september 1951) is een Spaans schrijver, vertaler en columnist. Met zijn trilogie Tu rostro mañana (Jouw gezicht morgen), waaraan hij vijf jaar werkte (2002-2007) kreeg hij wereldroem en zijn naam valt regelmatig als kanshebber op de Nobelprijs voor Literatuur. De Duitse criticus Marcel Reich-Ranicki noemde Marias een van de belangrijkste levende schrijvers van deze tijd. Zijn roman Los enamoramientos (De verliefden) uit 2011 was in Nederland een bestseller.

Javier Marías komt uit een kunstzinnige familie: zijn broers zijn kunsthistoricus, musicus en kunstcriticus. Hij is de vierde van vijf zonen van de Spaanse filosoof Julian Marías (1914-2005) en de schrijfster Dolores Franco Manera (1912-1977). Zijn vader, die ten tijde van het Franco-regime republikeinse sympathieën koesterde, werd door een jeugdvriend aangegeven bij de Franquisten en belandde in de ge…Lees verder op Wikipedia