Frank Smulders
Illustrator
Leo Timmers
Tilburg: Zwijsen, 2001
37 p. : ill.
90-276-8175-9

De boeken in de reeks 'Spetter' zijn bedoeld voor beginnende lezers van zeven. Het zijn plezierig ogende uitgaven, gebonden in een kleurige omslag, met een omvang van ongeveer 40 pagina's en voorzien van kleurenillustraties. Echte boeken dus, met een echt verhaal dat uiteraard is aangepast aan het leesniveau van kinderen in groep 4 (2e klas). Bekende en minder bekende auteurs en illustratoren werken eraan mee. De boekjes dienen een tweeledig doel: de kinderen kunnen er hun technische leesvaardigheid mee in de praktijk brengen én ze ervaren dat lezen een prettige bezigheid kan zijn. Allerlei genres komen aan de orde: speurdersverhaal, sprookje, komisch verhaal, dierenverhaal, dramatisch verhaal.

Zoen me door Frank Smulders: Prins Jippo droomt van een mooie prinses maar die is in de verste verte niet te bekennen. Dat gaat allemaal veranderen als hij doet wat een spin van hem vraagt: Zoen me! Dan worden er gebeurtenissen in gang gezet die uiteindelijk Jippo en Nanama bijee…Lees verder
Jippo is een prins die alles heeft wat zijn hartje begeert. Hij wil echter ook een prinses hebben. Een spin vraagt hem haar te zoenen, maar helaas verandert ze niet in een prinses, maar in een mooie parkiet. Als deze gewond is, helpt het tuinmeisje de vogel; prins Jippo wordt verliefd op het meisje dat verandert in een wonderschone prinses! Een leuk sprookjesachtig verhaal om zelf te lezen medio groep vier. De bladspiegel is royaal, korte zinnen en vaak paginagrote illustraties waar de tekst door heen gedrukt is. De illustraties zijn kleurrijk, kleine schilderijtjes in een heel eigenzinnige stijl. De figuren hebben typische bolle ogen en doen stijfjes aan. De kleurrijke omslagillustratie typeert de inhoud goed. Vlot geschreven verhaal om zelf te lezen vanaf ca. 7 jaar.