PSY
Tussen een persoon
Esther Gerritsen
Breda: De Geus, 2016 | Andere uitgaves
141 p.
9789044504569 (paperback)

Als je bang bent voor verandering, dan is verhuizen een ware beproeving. Alles wat je in je leven verzamelde, moet in dozen geklasseerd worden. Zelfs het zorgvuldig noteren van de inhoud op iedere kartonnen doos kan niet vermijden dat chaos optreedt. Vooral in het hoofd van de verhuizer dan. Je ganse hebben en houden is plotseling mobiel geworden en past in één verhuiswagen. En die relativiteit boezemt je angst in. Het confronteert je met de eindigheid van het leven en de nutteloosheid van het verzamelen van voorwerpen. En de nieuwe omgeving zorgt daarenboven dat al je routineuze handelingen, saai maar ook rustgevend, in een klap de wereld uit zijn en een nieuw, nog te ontdekken universum opdoemt.

In Tussen een persoon, de debuutroman van Esther Gerritsen besluit de protagoniste op de dag van de verhuizing dat ze toch niet gaat en wil blijven waar ze is. Er mag niets veranderen. Het is haar menens. Ze sluit haar vriend op zolder op en ze doet dit hardhandig en vakkundig…Lees verder
Dit romandebuut uit 2002 van Esther Gerritsen (1972) speelt zich af tussen beweging in de fantasie en het streven naar stilstand in de werkelijkheid. Een vrouw zal gaan verhuizen, maar doet dat uiteindelijk niet. Vrijwel haar gehele huishouding is overgebracht naar het nieuwe huis, maar zij blijft met haar vriend, van wie zij de handen en voeten aan elkaar heeft getapet (en van wie zij ook de mond heeft afgeplakt) achter in het bijna lege huis. Ze richt zich tot haar noodgedwongen zwijgende vriend en geeft haar overwegingen aan hem prijs. De beweging speelt zich af in haar hoofd. De ideale werkelijkheid is intussen die van de stilstand. Heftig stelt zij zich teweer tegen iedere vorm van verandering. Filosofische spanning ontstaat tussen het denken en het niet doen; de fantasie en het nalaten van daden. In minutieus proza, met een rijkdom aan zinvolle details, wordt een vervreemdende werkelijkheid opgeroepen die de lezer allerminst onberoerd laat.

Over Esther Gerritsen

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Esther Gerritsen (Nijmegen, 2 februari 1972) is een Nederlandse schrijfster. Vanaf 1999 schreef ze toneel en proza, maar vanaf 2004 legt ze zich geheel op proza toe. Zij schrijft romans en verhalen, en is columniste voor de VPRO Gids.

Gerritsen groeide op in Gendt en studeerde Dramaschrijven en Literaire vorming aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

In oktober 1999 ging haar toneelstuk, de monoloog Huisvrouw, in Amsterdam in première. Een jaar later volgde in Utrecht de première van Het geeft niet, eveneens een monoloog.

Gerritsen debuteerde als prozaschrijver in 2000 met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. In 2002 verscheen Tussen een persoon, haar eerste roman. In maart dat jaar vond te Arnhem de première plaats van haar toneelstuk Een vriendelijk stuk over aardige mensen, over drie mensen die samen een avond bij een van hen doorbrengen. In september dat jaar …Lees verder op Wikipedia