Om uit de sloppenwijk weg te komen, worden twee jongens in India door hun vader gedwongen om hun leven aan cricket te wijden.
Selection day
Aravind Adiga
London: Picador, 2016 | Andere uitgaves
330 p.
9781509806232 (hardback)

Radha en Manju Kumar groeien op in een sloppenwijk in India. Hun vader heeft als ideaal voor ogen een carrière als cricketers, waarvoor alles moet wijken. Radha is de beste speler, maar al snel wordt hij voorbijgestreefd door Manju. Manju komt in contact met een jongen die hem er van overtuigt dat studie belangrijker is dan cricket. Na enige tijd komen de broers in opstand tegen hun tirannieke vader en ze ontsnappen uit zijn leven. Cricket blijft echter altijd een belangrijke rol op de achtergrond spelen, hoewel geen van beide broers erin slaagt echt beroemd te worden. Dit boek is voor Nederlandse lezers soms moeilijk te volgen. Veel Indiase woorden en manieren van doen komen onduidelijk over. De schrijfstijl is beschrijvend, met betrekkelijk weinig dialogen en acties, waardoor het lezen bemoeilijkt wordt. In vergelijking met ‘The White Tiger’ (2008, bekroond met The Man Booker Prize), het debuut van deze schrijver (1974), zal dit boek veel minder lezers aanspreken, behalve misschien …Lees verder

Over Aravind Adiga

Aravind Adiga (Madras, 23 oktober 1974) is een Indiaas schrijver. Met zijn debuutroman De witte tijger won hij in 2008 de Man Booker Prize.

Aravind Adiga werd geboren in Madras (officieel Chennai) op 23 oktober 1974 als kind van dr. K. Madhava Adiga en Usha Adiga. Hij groeide op in Mangalore en ging naar de Canara High School en de St. Aloysius High School, waar hij in 1990 succesvol examen deed. Nadat hij met zijn familie naar Sydney was geëmigreerd, bezocht hij de James Ruse Agricultural High School. Daarna volgde hij een studie Engelse literatuur aan de Columbia-universiteit, New York, die hij in 1997 afrondde als salutatorian (academische titel voor de op twee na beste student van het collegejaar). Hij studeerde vervolgens aan het Magdalen College in Oxford. Sindsdien werkt hij als journalist in Azië. Op het moment leeft hij in Bombay.

Adiga begon zijn journalistieke carrière als financieel journalist bij de F…Lees verder op Wikipedia